Keuringsinstantie DCI Joure (NKIP) in Chinese handen

sep 4, 2020 | Branchenieuws, NJI Lid pagina, NJI nieuws

Vlak voor het aanbreken van de zomervakantie begin augustus werden wij geattendeerd op het feit dat de voor de EU richtlijn pleziervaartuigen aangewezen keuringsinstantie DCI Joure, voorheen bekend als NKIP, zou zijn overgenomen.

Raadpleging van het handelsregister wees uit dat sinds 25-11-2019 de Chinese NOA group als enig bestuurder staat vermeld van NKIP waaronder ook de handelsnaam DCI valt. De NOA group is een grote in third party tests, accreditatie en certificatie trajecten gespecialiseerde “private” onderneming die is gevestigd in een vrijhandelszone in de directe nabijheid van Shanghai en waar omstreeks 1000 personen werkzaam zijn. (zie ook http://www.noagroup.org/en/about#one )
Tijdens het laatste regiegroep overleg tussen brancheorganisaties, keuringsinstanties waaronder ook DCI en overheid dat plaatsvond op 30 januari dit jaar, is niet over deze verandering gesproken.

De gang van zaken vormde voor NJI aanleiding om vragen te stellen aan de toezichthouder IL&T, onderdeel van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat dat de aanwijzingen toekent. Deze vragen hebben met name betrekking op hoe de eigendom- en zeggenschapsverhoudingen liggen binnen deze NOA group en hoe de commerciële vertrouwelijkheid van in het kader van certificatietrajecten overlegde technische informatie en know-how is geborgd.

IL&T laat in haar reactie weten dat de handelswijze van DCI ongewijzigd blijft. Certificaten worden door dezelfde personen afgegeven als voorheen. De uitkomsten van het onderzoek van de RvA die dergelijke structurele veranderingen vooraf behoort te toetsen zijn niet bekend. NJI heeft ook deze uitkomsten opgevraagd en wacht het antwoord van IL&T op de nog openstaande vragen af.

 

Bestemmingsplan Vinkeveense Plassen opgeschort 

RONDE VENEN- In mei 2025 heeft de gemeenteraad van De Ronde Venen het bestemmingsplan voor de Vinkeveense Plassen gewijzigd vastgesteld. In totaal...

Een eeuw oud, nu elektrisch 

Wat gebeurt er als je een honderd jaar oude groenteschuit combineert met moderne elektrische voortstuwing? Sander van Dijk en zijn vrienden...

Rondje Dokkum via Súd Ie als seizoenafsluiting (+ video)

DOKKUM- Nog wat inspiratie nodig voor wellicht de afsluitende vaartocht van dit seizoen? Wat dacht je van een rondje Dokkum via de vernieuwde Súd...

Rosalin Kuiper…”we hebben heel hard gevochten”

BOKA BAY- Zo lig je vijfde met een flinke achterstand op de koplopers en zo eindig je alsnog als tweede. Het is het verhaal van HOLCIM met schipper...

Britse zeilbond wil ‘man overboord’ vervangen

SOUTHAMPTON- De Royal Yachting Association (RYA) vindt de uitdrukking 'man overboord' beledigend en wil die vervangen door 'persoon te water.'De...

Noordzee eens maar nooit weer voor Kees en Theo

Kees Aantjes is uitgegroeid tot de populairste watersportvlogger van Nederland en zijn vlogs zijn al vele jaren exclusief op Watersport-TV te zien....

Van diesel naar hybride of geheel elektrisch

Met Olivier Venema van de E-Werf hebben we het over het ombouwen van dieselmotoren naar hybride of geheel duurzaam varen. De toepassingen maken de...

Werkbotenbeurs Hoorn 14 – 16 oktober

De best ever Nederlandse bootshow is nog maar koud voorbij, of we maken ons alweer op voor het volgende event. De ‘International Workboat show’ in...